söndag 30 december 2012

ESSÄ

Tema: Marknadsföring på Facebook

Kommer redigera posten när jag kommit på exakt vad min titel etc skall vara, men just nu lutar det åt hur/varför man bör engagera folk/skapa en community/vad man kan få ut från en facebook sida i marknadsföringssyfte. 

Vetenskaplig källa:
 
Cvijikj, Irena Pletikosa & Michahelles Florian (2011). Understanding Social Media Marketing: A Case Study on Topics, Categories and Sentiment on a Facebook Brand Page. Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments (MindTrek '11). [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/gI5dt

och (antagligen) 

Joinson, Adam (2008) Looking at, looking up or keeping up with people?: motives and use of facebook. Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI '08). [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/KjPB9>
  

tisdag 25 december 2012

Anledningar till att ha en blogg på ditt företag, och hur du får mest ut av dem

SEO – Search Engine Optimimization
En av de mest grundläggande fördelarna med att ha en blogg är att den ger en bättre sökmotoroptimering, dvs. resultat på t.ex. google rankas högre. Det hjälper dig därmed att bli hittad när folk söker efter ditt företag eller produkter. Dessutom så blir det fler sidor som kommer upp på sökmotorernas sidor (Sherwood, 2011) samt att google älskar nytt innehåll (Bullas, 2009)

Mer trafik till din hemsida
Förutom att du får mer trafik från att fler hittar till din sida från sökmotorer, så ger bloggning också en anledning till att besökare skall återvända till din sida. Enligt Greg Sherwood (2011), CEO på Denver Business Center, så har företag med bloggar i staden Denver 55% mer trafik än de utan. Han skriver också att företag med runt 20 bloggar per månad är också de som får mest ut av bloggning.

Tillit
En blogg kan bygga upp tillit från dina kunder. Företag med bloggar uppges vara generellt mer trovärdiga än de som inte gör det är. (Setrap, 2011). Detta beror självklart också på vad man skriver. Det man bör lägga upp på en blogg för att skapa tillit bör vara autentiskt, transparent (Suster, 2010) och hjälpfullt. Se från dina kunders perspektiv (Sheridan, 2010). Lägg upp saker som är hjälpfulla och ser ut som att vara skrivit av en vanlig människa. Var inte bara ett stort företag som skriver om hur bra allting dom gör är. Svara och kommentera på det folk skriver (Suster, 2010).

Förbättra ditt företag
Om du får folk till att kommentera kan du också få en hel del nyttig feedback vilket kan leda till att du kan förbättra din produkt eller annan del av ditt företag. Du kan också se vad folk är intresserade av i dina produkter (Satrap, 2011).

Sälj mer
Med dagens teknik kan du se vilka det är som besöker din sida. I och med att du får fler sidor på din hemsida med en blogg (vilket kanske inte hade så många innan?) kan du också med hjälp utav analys verktyg få en bättre indikator om vilka som är mest potentiella kunder. T.ex.vilken av dessa två kunder är mest beredd att köpa något: den som tittade på 30 av dina sidor, eller den som tittade på 3? (Sheridan, 2010)

I en undersökning gjord utav HubSpot frågade de sina kunder hur mycket deras bloggar som forskade kring deras produkter påverkade deras köpbeslut, där hela 71% svarade att det påverkade något eller mycket (Sherwood, 2011).

Visa vem du är
Bloggen är det perfekta stället att visa vem du är, och visa att du är kunnig inom ditt område. Vad skiljer dig från dina konkurrenter, hur beter sig ditt företag i olika situationer osv. (Sherwood, 2011).

Källförteckning

Bullas, Jeff (2009) 7 reasons why companies should blog [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/7f1oO> [2012-12-25]

Sheridan, Marcus (2010) 5 reasons your business should be blogging [Elektronisk] Tillgänglig:
<http://goo.gl/OIoTT> [2012-12-25]

Sherwood, Greg (2011) Why successful companies use blogs to grow their business [Elektronisk]
Tillgänglig: <http://goo.gl/4quVr> [2012-12-25]

Suster, Mark (2010) HOW TO: Create a successful company blog [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/qpHUj> [2012-12-25]

Satrap D (2011) The importance of blogging in online marketing [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/1EsTn>

måndag 24 december 2012

Bloggens historia och definitionen av en blogg

Bloggen är ett förhållandevis nytt fenomen. Många anser att den första bloggen skapades 1994, utav Justin Hall på hans sida links.net, Vid den här tiden hette det inte blogg, utan Justin kallade den bara sin ”personliga hemsida”. Huruvida han verkligen var först är svårt att säga, Wikipedia (2012) till exempel. skriver bara att han var ”en av de första”.

Själva ordet blogg kommer från början av en sammansättning utav ordet ”weblog”. Den som kom på det ordet var Jon Barger, år 1997. Weblog kommer från hans process att ”logging the web” när han surfade på nätet. Detta ord sattes senare ihop till bara ”blog”, 1999 av Peter Merholtz (Chapman, 2011). Order skall han ha kommit på när han på skoj delade på ordet weblog till ”we blog” (The Economist, 2006).

Det var runt år 2000 som bloggandet började på ta fart allvar. Enligt en lista från 1999 fanns det endast 23 bloggar vid denna tiden. Detta ökade dock minst sagt explosionsartat, då 7 år senare denna siffra hade ökat till hela 50 miljoner. I början av denna tillväxt var det främst politiska bloggar som var populära, och lite senare började också politiska kandidater ha sina egna bloggar. Samtidigt började också bloggar som fokuserade på ett specifikt ämne bli mer populära, t.ex. tekniska bloggar som gick in mer på djupet än vad man oftast gjorde i mainstream media. Senare började också mainstream media använda bloggar. Många valde t.o.m. att gå med med i existerande bloggnings nätverk. År 2010 hade bloggen mer än dubblerat sitt antal, och det räknades finnas mer än 152 miljoner bloggar (Chapman, 2011). Idag är bloggandet en betydande förlagsverksamhet. Detta kan ses när t.ex. sidan Huffington post i början utav 2012 såldes för 300 000 dollar. Det är inte längre bara privat personer som bloggar, utan numera är det en viktig del utav många företags synlighet online (Bullas, 2012).

Definitionen av en blogg
Det finns en rad olika definitioner utav en blogg. Här är några som försökt sammanfatta det kort:

A weblog is a hierarchy of text, images, media objects and data, arranged chronologically, that can be viewed in an HTML browser” (Winer, 2003)

A blog is a type of website that is usually arranged in chronological order from the most recent ‘post’ (or entry) at the top of the main page to the older entries towards the bottom” (Rowse, 2005)

A blog is a discussion or informational site published on the World Wide Web and consisting of discrete entries ("posts") typically displayed in reverse chronological order (the most recent post appears first)” (Wikipedia, 2012)

Definitionen utav en blogg är ett omdebatterat ämne, och det blir allt svårare att definiera . En av de som har haft en blogg längst menar att essensen utav bloggning är ”the unedited voice of a single person”, men det skulle exludera alla de flesta företag som numera har bloggar. Så vad exakt som är en blogg beror på lite vem man frågar (The Economist, 2006)

Generellt kan man säga att de flesta bloggar innehåller någon form utav kommunikation, ofta i form utav kommentarer, men också att bloggar kan kommentera eller referera till varandra. Det finns de som menar att kommentarer är ett måste för att kunna definieras som en blogg. Generellt kan man också säga att bloggar har ett mer personligt och avslappnat tonfall än vad t.ex. ett nyhetsinlägg kanske skulle ha (Hedengren, 2009).

Källförteckning

Bullas, Jeff (2012) Blogging Statistics, Facts and Figures in 2012 – Infographic [Elektronisk]
Tillgänglig: <http://goo.gl/fUW5d> [2012-12-23]


Chapman, Cameron (2011) A Breif History of Blogging [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/FzwsC> [2012-12-22]

Rowse, Darren (2005) What is a blog? [Elektronisk] Tillgänglig:

Hedengren, Daniel Thord (2009) Vad är en blogg? [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/FNTMh> [2012-12-22]

The Economist (2006) It's the links, stupid [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/MQCJK>
[2012-12-23]

Wikipedia, The Free Encyclopedia (2012) Blog [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/skUBJ> [2012-12-22]

Winer, Dave (2003) What makes a weblog a weblog? [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/NJhUS> [2012-12-22]

Länk till Reddit

Här är en länk till där jag tänkte lägga upp länkar till mina inlägg på Reddit

http://www.reddit.com/r/DDB302/

lördag 22 december 2012

Marknadsföring på Reddit

Även om inte Reddit inte är lika stort som Facebook och Twitter (Alexa, 2012b) och inte har samma igenkännande i samhället (Jacqueline, 2012), finns det två fördelar när det kommer till spridning:
  1. Reddits ”front page” är nästan som en global samlingsplats för alla som besöker sidan (Reddit 2012a). Detta innebär att om du lyckas få ditt material dit får du garanterat en oerhört stor spridning och kan potentiellt nå ut till miljoner av människor (Allen, 2012).
  2. Istället som på Facebook (och till viss grad Twitter) så behöver du inte bygga upp ett nätverk med kontakter. Nätverken finns redan där som subreddits (Reddit 2012a).
Anledningen till att det funkar så här är att det är Reddits användare som bestämmer vad som skall synas och inte synas. Med andra ord, för att synas på Reddit måste ditt material vara populärt (Reddit 2012a). I och med att du är anonym när du skriver på Reddit så får du oftast också mer ärliga och uppriktiga svar (Jacqueline, 2012). Detta tillsammans leder till att det inte finns någon garanti för att du skall få en positiv respons och kan resultera i att din marknadsföring blir en katastrof istället (Silverman, 2012). Så vad krävs för marknadsföra sig på Reddit?

Lär dig Reddit
För att lyckas på Reddit måste du förstå hur Reddit fungerar. På Reddit finns en hel del olika subreddits som alla fungerar mer eller mindre olika. Att veta vad som uppskattas och var ditt material passar in är vitalt och är en av de första sakerna du bör hitta. Om du t.ex. vill marknadsföra en blogg om teknik skulle detta antagligen fungera jätte bra i subredditen ”technology” som är till för teknologi nyheter, uppdateringar etc (Reddit 2012b), men inte alls i subredditen ”aww” som är till för söta djur/liknande (Reddit 2012c). Även om ditt material inte passar in i någon av de subreddits som kommer till Reddits framsida, så finns det ändå andra subreddits som kan generera tung trafik. Enligt Neil Patel (2012) kan man få tung trafik från sidor om man bara lyckas få 50-90 upp röstningar i ett subreddit med 20-60 tusen prenumeranter. Dessutom är det bra mycket lättare att nå till första sidan på en mindre subreddit än på någon av de större (Ciotti, 2012).

Attityd på Reddit
En viktig sak för dig som marknadsförare är att förstå vad större delen av Reddit tycker om. Först och främst uppskattar Reddit generellt är inte marknadsförare. De kommer direkt att rösta ner allt som tydligt är ren marknadsföring. Det finns en risk att de heller inte uppskattar om du endast länkar till ett ställe, t.ex. om du bara lägger upp länkar till din blogg. Detta eftersom det uppfattas som om du endast är där för att generera trafik till din blogg och inte för att bidra till Reddit communityn (Ciotti, 2012). Självklart finns det undantag beroende på var på Reddit du befinner dig, t.ex. i subredditen webcomics kommer ingen klaga om du länkar din egen serie. Dock är det viktigt att inte göra det för ofta, då ”spam” är ett stort nej (Silverman, 2012).

Generellt uppskattar Reddit humor, sarkasm (Patel, 2012), och många av de kommentarer som får är mest uppröstade är ofta humoristiska (Silverman, 2012). Det finns dock ställen där humor inte är uppskattat och bör därför undvikas, t.ex. subreddits dedikerade till vetenskap (Reddit 2012c). Personer som är på Reddit är ofta yngre, mellan 18 och 34 (Allen, 2012). Förutom den generella humorn har Reddit har en stor publik för intressant fakta, politik, vetenskap, roliga/gulliga bilder, frågor, filmer, musik och nyheter. (Reddit, 2012f).

Att tänka på när man gör ett inlägg
När du gör ett nytt inlägg är det viktigt att ha en intressant titel. En intressant bild om det är en länk kan också vara att föredra. Använd inte url förkortare då folk vill vara säkra på var någonstans de hamnar när de trycker på länken (Patel, 2012).

Exempel på marknadsföring på Reddit
Tubalr
En applikation utvecklat av en ensam person för att spela upp och göra spellistor på Youtube. Innan han lade ut denna på Reddit hade han som max haft ca 70 användare på samma gång. Han lyckades nå Reddits framsida genom att visa den för subredditen ”music” och samma natt hade han plötsligt 3900 användare. Dagen efter hade det varit över 200 000 besökare på hans sida (Tubalr, 2012).

Cards against humanity – AMA
Cards against humanity” är ett kort spel som marknadsförde sig via Reddit genom en s.k. IamA AMA, I am a – Ask Me Anything, där de som skapat spelet lät personer på Reddit fråga dem vad de ville. Efter denna hoppade blev de den 19:onde top sålda saken på Amazon.com samt sålde slut på spel som var plannerat att räcka i 8 veckor (Reddit, 2012g). Efter inlägget har även över 1000 inlägg om Cards Against Humanity skapats (Reddit 2012h).

Källförteckning

Allen, Kevin (2012) A Reddit cheat sheet for PR and marketing pros [Elektronisk]
Tillgänglig: <http://goo.gl/sN5Oo>

Alexa (2012b) Top sites [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/XxKu5> [2012-12-07]

Ciotti, Gregory (2011) How To Generate Big Blog Traffic From Reddit Without Hurting Your Brand
[Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/DDa3N> [2012-12-07]

Neil Patel (2012) The Reddit Guide to Massive traffic [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/kHy5F> [2012-12-10]

Reddit (2012a) Frequently Asked Questions [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/2AgBM> [2012-12-04]

Reddit (2012b) technology [Elektronisk] Tillgänglig: <http://www.reddit.com/r/technology> [2012-12-09]
Reddit (2012c) aww [Elektronisk] Tillgänglig: <http://www.reddit.com/r/aww> [2012-12-09]

Reddit (2012d) askscience [Elektronisk] Tillgänglig: <http://www.reddit.com/r/askscience> [2012-12-09]

Reddit (2012e) webcomics [Elektronisk] Tillgänglig: < http://www.reddit.com/r/webcomics> [2012-12-07]

Reddit (2012f) The front page of the internet [Elektronisk] Tillgänglig: <http://www.reddit.com/> [2012-12-09]

Reddit (2012g) We make the game Cards against humanity. AusA. [Elektronisk]
Tillgänglig: <http://goo.gl/zJ41i> [2012-12-11]

Reddit (2012h) Reddit search results [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/J03rw> [2012-12-11]

Silverman, Matt (2012) Reddit: A Beginner's Guide [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/2eDjx>
[2012-12-07]

Tubalr (2012) After The Front Page of Reddit [Elektronisk] Tillgänglig:<http://tubalr.tumblr.com/>
[2012-12-11]

Zenn, Jacqueline (2012) How marketers can use reddit. [Elektronisk]
Tillgänglig: <http://goo.gl/T5Ilh> [2012-12-05]

fredag 21 december 2012

Kommentat till Caroline, tjänst B inlägg 2 om Twitter

Hej Carro! :)
 
Här kommer min kommentar till ditt andra inlägg om Twitter ”TWITTERS FUNKTIONER, FÖRDELAR OCH NACKDELAR”.

Jag gillar att du använt bilder. Bilder drar till sig mer uppmärksamhet än text (Kessler, 2012) och gör att man kommer ihåg saker lättare (SkillsToolbox, 2010). För mig personligen blir det också mycket lättare att förstå vad saker innebär och var man hittar dem snarare än om man beskrivit allt det med text. Fördelen med Facebook album är också att man kan ett bläddrande bildspel samtidigt som du kan läsa texten, till skillnad från vad man kan göra från på t.ex. blogspot (Blogger, 2012).

Jag tycker också det är bra att du har källförteckning på varje sida, för att om jag då vill läsa eller kontrollera en källa underlättar detta mycket då att ta sig till sista sidan är lite krångligare än att t.ex. skrolla ner till slutet av en bloggpost.

Jag undrar lite över din titel, då jag hittar inga nackdelar med Twitters funktioner i din text. Samtidigt känns det inte som om du vill skriva så mycket om fördelar och nackdelar, utan snarare om hur sakerna fungerar och vad de gör, så mitt förslag hade varit att bara ändra titeln till något annat.

På bild 3 skriver du ut vad fördelarna av att det är en 140-ords gräns. Något jag tycker hade varit intressant är att ha någon annans åsikt om detta, finns det inget negativt i 140 tecken? T.ex, Lee Pender (2011) tycker att Twitter snarare förstör det engelska språket med alla förkortningar folk använder. Han skriver också att enligt honom är något som får plats på 140 tecken inte är tillräckligt intressant att ens läsa om.

En liten detalj på bild 3 är också att länken till källan inte fungerar, då den verkar ha bestämt sig för att inte hela din länk skall räknas som en länk.

Jag tycker du tar upp relevanta och intressanta verktyg till Twitter. Med dessa känns det som om man kan göra mycket mer med Twitter än vad man kunnat göra från början. Jag tittade runt lite på olika sidor som rekommenderade Twitter applikationer (Marrouat, 2012) och kunde inte hitta något jag direkt kände att ”detta borde definitivt varit med!”, så bra val av verktyg! Överlag tycker jag du har beskrivit tydligt och fått med det som är relevant. :)

Källförteckning

Pender, Lee (2011) 5 Reasons Why I Hate Twitter [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/nDpjZ> [2012-12-20]

Marrouat, Cendrine (2012) 23 must have Twitter tools to boost your online presence [Elektronisk]
Tillgänglig: <http://goo.gl/gZjtE> [2012-12-20]

Kessler, Sarah (2012) Facebook Timeline Changed the Way We See Brand Pages; Here's How
[Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/GyIhx> [2012-12-20]

SkillsToolbox (2010) Pictures vs words [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/jRFuv> [2012-12-20]

Blogger (2012) Blogger [Elektronisk] Tillgänglig: <http://www.blogger.com/home> [2012-12-20]

torsdag 20 december 2012

Reddits interface/utseende och hur man förbättrar det

Reddits Interface

 


 

Reddit Enhancement Suit

 

 

Ändra Reddits utseende mer







 
Källförteckning

Reddit (2012a) Awards [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/jmkaB> [2012-12-07]

Reddit (2012b) IamA [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/z661U> [2012-12-10]

Reddit (2012c) Frequently Asked Questions [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/2AgBM> [2012-12-04]

Reddit (2012d) Create a community [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/W36PS> [2012-12-07]

Redditenhancementsuite.com (2012) Features [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/fEaAG> [2012-12-07]

t13434 (2012) userstyles.org - Reddit Web 2.0 Blackened (RES friendly) [Elektronisk] Tillgänglig: <http://goo.gl/14pyA> [2012-12-07]